Hoe besteedden organisaties aandacht aan de Maand van de digitale fitheid? Met welk aanbod en welke middelen? GGZ Delfland stelde zichzelf vooraf eerst een focusvraag.
Kitty Zuiderwijk Morée, adviseur Leren & Ontwikkelen bij GGZ Delfland: ‘In onze organisatie is digitaal maatwerk belangrijk. De collega’s die directe cliëntenzorg bieden hebben andere behoeften dan de collega’s die werken bij de ondersteunende diensten, zoals de afdeling zorgadministratie of de facilitaire dienst. Ongeacht de plek waar je werkt, vinden we digitale fitheid een relevant onderwerp, omdat digitale werkplekken nu eenmaal bij het werk horen, bijvoorbeeld voor het invullen van het elektronisch patiëntendossier. Voorafgaand aan de maand vroegen we onszelf eerst af: “Wat vinden wij belangrijk dat onze medewerkers meekrijgen in de Maand van de digitale fitheid?” We stelden een creatieve mix samen van eigen content en aanbod van Stichting digitale fitheid en Digivaardig in de zorg. Alle tips en informatie publiceerden we op ons intranet. We organiseerden dit jaar geen offline bijeenkomsten, daar hadden de capaciteit helaas niet voor. Wel boden we iedereen de kans om aan te sluiten bij bestaande webinars, bijvoorbeeld van stichting Digitale fitheid en RADIO (RijksAcademie voor Digitalisering en Informatisering Overheid).’
Kort maar krachtig leren
‘Afgelopen jaar stapten we over op een nieuwe digitale werkomgeving, waarbij iedereen kennismaakte met SharePoint. Daar valt nog een hoop over te leren. De Maand van de digitale fitheid grepen we daarom aan om een leerlijn over SharePoint te lanceren. Die bestaat uit een serie korte filmpjes van 1,5 à 2 minuten waarin collega’s de handelingen zien die ze moeten uitvoeren. We zagen dat ze er flink gebruik van maakten. Het voordeel van korte filmpjes is dat je tussen de behandelgesprekken of andere zorgtaken door even zo’n filmpje kunt bekijken. Terwijl een fysieke workshop van medewerkers vraagt dat ze naar een locatie komen, wat lastig is gezien de aard van hun werk – cliënten behandelen. Iedereen met een zorghart wil zijn tijd het liefst besteden aan directe cliëntenzorg. Administratieve handelingen en computerwerk moeten faciliterend zijn aan de zorg.’
Digi-schaamte
‘Een paar jaar geleden deden we onderzoek naar de digitale vaardigheden binnen onze organisatie. We zagen dat een grote groep medewerkers op dat gebied achterblijft, en we vermoeden dat die groep nog veel groter is, omdat mensen uit schaamte de vragenlijst misschien niet hebben ingevuld. Dus er is werk aan de winkel. Een enkeling zegt: “Ik snap het echt niet, wil je me alsjeblieft helpen?”. Dat vind ik super krachtig. Anderen hebben collega’s die de digitale problemen altijd voor ze oplossen. Uit ons onderzoek kwam naar voren dat het vooral de wat oudere, hogeropgeleide medewerkers zijn die vaardigheden tekort komen. Verhelderend, want je verwacht dat hogeropgeleiden dit allemaal makkelijk oppakken, en dat blijkt toch niet zo te zijn. Maar ook studenten van een opleiding verpleegkunde krijgen weinig mee op dit gebied. Als je na je opleiding vooral op de werkvloer rondloopt, raak je wat betreft digitale vaardigheden achter. Hierop proberen we ons aanbod zoveel mogelijk aan te passen voor onze organisatie. Dat werkt, er komt leuke feedback op. Medewerkers zeggen dat we handige tips geven, of vertellen dat ze hebben geoefend met sneltoetsen.
Ik hoop dat de Maand van de digitale fitheid ook na 2025 door blijft gaan. Zodat aandacht voor het onderwerp gevoed blijft worden. Het zou mij als adviseur enorm helpen. Want als de prikkel stopt, vermoed ik dat ook de aandacht ervoor weer inzakt.’