Maarten Hafkamp interviewde Martijn Aslander voor IP, vakblad voor informatieprofessionals.
Waar staan we nu op het gebied van digitale fitheid? Schiet het al een beetje op?
‘Het vraagstuk staat na twee edities bij honderdduizenden mensen op de radar. Vorig jaar deden zo’n 280 organisaties mee aan de Maand van de Digitale Fitheid, ofwel 300.000 mensen. De ambitie is om in vijf jaar tijd vier miljoen mensen te bereiken. Dat is een hoge lat, maar we komen echt een heel eind. We gaan ervan uit dat dit jaar weer meer mensen meedoen.’
Daarmee is het probleem natuurlijk niet weg.
‘Nee, want velen lopen nog steeds aan tegen cultuur, onkunde, frustratie en besluiteloosheid bij beslissers. En die blijven miljoenen pompen in technologie die de mensen op de werkvloer vaak niet dient. Onze missie is altijd geweest om een handelingsperspectief te ontwikkelen voor individuele medewerkers die meer dan 4,5 uur per dag naar een beeldscherm kijken. Kunnen we het voor die mensen fijner, leuker, makkelijker en simpeler maken? Kunnen we ze helpen bij het terugclaimen van hun mentale ruimte en slagkracht? Het kan, maar het gaat niet vanzelf. Als het supersimpel was, was het gisteren opgelost. Je moet er meer voor doen.’